• ورود به حساب کاربری
  • ثبت نام
خانه >> بررسی ها >> روش های نصب
کد بررسی :1014
  • 2912

پایه و استند نگهدارنده تویتر

نویسنده:hamidjan
3 سال پیش
  • بررسی ها
  • نظرات کاربران
  • اطلاعات فنی قطعات این بررسی

در این مقاله قصد داریم به معرفی یکی از نصبهای زیبا و اصولی  بپردازیم که توسط یکی از علاقه‌مندان سیستم‌های صوتی خودرو طراحی و ساخته‌شده است. این مقاله فقط قسمت ساخت تویتر این پروژه را شامل شده است.

پس از خواندن این مقاله شما با نحوه کار با فایبرگلاس یا الیاف شیشه, نحوه تنظیم زاویه و جهت تویترها و همچنین کار با چرم آشنا خواهید شد.

 تویتر مورداستفاده در این پروژه از برند آلپاین و مدل DLX-F30T از سری DDLinear-DLX-F177 انتخاب شده است.

 

DLX-F30T

DDLinear- DLX-F177

برای نصب‌های داخل‌کار به طوری‌که تویتر داخل بدنه ماشین قرار بگیرد چندین طرح را می توانستیم پیاده‌سازی کنیم. مکان‌های مختلفی مانند روی قاب ستون‌های جلو یا روی رودری و روی قاب پشت آینه ماشین را می‌توانستیم درنظر بگیریم; که با توجه به ابعاد تویتر و اهرم کنترل آینه از دایره انتخاب ما حذف شد. سوراخ‌کاری رودری هم به علت هزینه بالای رودری و در نظر گرفتن اینکه در آینده اگر نیاز به تعویض تویتر باشد هزینه زیادی بایستی برای رودری جایگزین در نظر گرفته می‌شد پس از دایره انتخاب کنار گذاشته شد پس انتخاب نهایی ما نصب روی قاب روستونی جلو در نظر گرفته شد.

به‌طور خلاصه, روند ساخت این استند بدین‌صورت بوده است که ابتدا حلقه‌ای از جنس چوب mdf به ابعادی که تویتر به‌راحتی در آن قرار بگیرد و قابل‌نصب و پیچ شدن بر روی آن باشد ساخته شد. سپس این حلقه چوبی را به داخل ماشین بردیم و با استفاده از پایه‌هایی جهت آن را به‌طور دلخواه تنظیم و تثبیت کردیم و سپس فرایند فایبر کاری انجام شد و در آخر پس از پرداخت و تمیزکاری فایبر ساخته‌شده و برای زیبایی بیشتر و هماهنگی استند با تریم و تزئینات داخلی خودرو و داشبورد, آن را با چرم مصنوعی روکش کردیم.

در ابتدای پروژه طرح اولیه نحوه نصب تویتر ارزیابی شد و تصویر بالایی شکل زیر از طرح‌های کشیده شده به دلایلی همچون سهولت ساخت و نبود ابزار گردبر بزرگ‌تر انتخاب شد.

 

TWEETER INSTALLATION

 

برای ساخت حلقه یا واشر چوبی که تویتر روی آن نصب می‌شد از چوب MDF باضخامت 8 میلی‌متر استفاده کردیم که با ابزار گردبر و دریل دستی ساخته شد. با توجه به ابعاد تویتر که بر روی جعبه آن چاپ‌شده بود ابزار گردبر مناسب را انتخاب و حلقه چوبی را درست کردیم.

DLX-F30T PLAN

D

WOODEN TWEETER BASE

WOODEN TWEETER BASE

برای جانمایی واشر چوبی ساخته‌شده بر روی قاب ستون A ماشین از چوب نوعی بستنی و چسب 123 و چسب چوب استفاده کردیم؛ که می‌شد از انواع چسب‌های دیگر هم استفاده نمود. دقت شود چسب‌هایی که به‌سرعت خشک می‌شوند قدرت مانور و تنظیم جانمایی شمارا تا حدودی محدود می‌کنند و باید سرعت عمل بالایی داشته باشید. زیرا ما ابتدا باید جهت تویتر را تنظیم کنیم سپس آن را ثابت کنیم.

جهت‌دهی تویتر دو روش کلی و اصلی دارد که بر اساس سلیقه مصرف‌کننده تعیین می‌شود. البته روش‌‌‌های فرعی دیگری نیز موجود می باشد.

در روش اول جهت هر دو تویتر به سمت صورت راننده در نظر گرفته می‌شود که در این حالت راننده صدای متمرکز را خواهد شنید و در واقع صدایی که راننده می‌شنود با صدایی که کمک‌راننده می‌شنود متفاوت خواهد بود که البته نیاز به تنظیماتی اضافی مانند تایم‌الاینمت یا اصلاح تاخیر‌‌‌زمانی در ارسال فرکانس‌ها خواهیم داشت.

TWEETER DIRECTION

 روش دوم به‌صورت ضربدری می‌باشد که تویتر سمت راست به سمت صورت راننده و تویتر سمت چپ به سمت صورت کمک‌راننده قرار می‌گیرد در این حالت دو سرنشین جلو صدای یکسانی خواهند شنید که در این نصب برای سهولت بیشتر و اینکه صدای استیج جلو برای دو سرنشین جلو یکسان باشد روش دوم استفاده شد.

 TWEETER DIRECTION

در ادامه کار برای تنظیم زاویه تویترها راننده بر روی صندلی‌ها در حالت ریلکس و عادی نشسته و شخصی دیگر تویتر را داخل واشر چوبی قرار داده و بر روی ستون به سمت صورت راننده نگه می‌دارد.دلیل اینکه از راننده اصلی برای تنظیم زاویه تویتر استفاده کردیم بدین منظور بوده که قرار است راننده این صدا را بشنود و بایستی بر اساس قد و نوع نشستن راننده تنظیمات انجام شود. برای تنظیم زاویه تویتر, راننده باید بتواند کل دایره تویتر را به‌صورت شکل دایره و نه بیضی مشاهده کند. پس از تائید راننده به پایه‌های تویتر چسب زده و جای تویتر را تثبیت کردیم. این روش را برای تویتر مقابل هم انجام دادیم.

 

TWEETER STAND

TWEETER STAND

TWEETER STAND

 

در ادامه و پس از خشک شدن چسب پایه‌های استراکچر تویتر، روستونی ها را جدا کردیم و برای عبور سیم تویتر سوراخی بر روی روستونی ایجاد نمودیم. پس از تمیزکاری و چربی زدایی سطح روستونی با اندکی استون و مواد تمیزکننده به سراغ ساخت فایبر رفتیم.

 برای ساخت یک قطعه با فایبر ما نیاز به سطحی داشتیم که الیاف فایبر روی آن خوابانده شوند. بهترین جنس برای این کار استفاده از پارچه‌های استرج یا کشسان می‌باشد؛ که با توجه به‌اندازه کوچکی که نیاز داشتیم از دم دست‌ترین چیز یعنی جوراب زنانه استفاده کردیم. خیلی ساده جوراب‌ها را بریده و بر روی استند کشیدیم که به‌طور طبیعی در اثر کشش فرم زیبایی را ایجاد کرد. پس از چسباندن قسمت‌های آزاد جوراب با چسب 123 آماده چسباندن الیاف شیشه شدیم.

 

STAND FOR TWEETER

STAND FOR TWEETER

الیافی که برای این منظور تهیه‌شده بود از نمونه 400 گرمی بود یعنی برگه‌های یک مترمربعی وزنی معادل 400 گرم داشتند. در کل لوازم کار با الیاف شیشه ارزان‌قیمت هستند و کار تمام‌شده دارای ارزش‌افزوده بالایی می‌باشد. با مقداری کار کردن با این الیاف قلقش به راحتی درمیاد. الیاف را به‌صورت برش‌های مستطیلی و باریک بریده و بروی جوراب‌ها قراردادیم و سپس با قلم‌مو با رزین آغشته نمودیم و نمونه‌ها را برای خشک شدن در هوای آزاد زیر آفتاب قراردادیم تا خشک و سخت شوند. برای تسریع فرایند خشک شدن مخصوصا در فصول سرد می توانید از سشوار استفاده کنید.

 

STAND FOR TWEETER

 

پس از چندین ساعت و سخت شدن کامل سطح قسمت‌های اضافی را بریدیم و برای یکنواختی سطح با استفاده از بتونه سنگی و سمباده سطح را هموار کردیم. برای سهولت و تسریع کار و راندمان بیشتر در هنگام سمباده زنی بهتر است از فرزهای مخصوص سمباده استفاده شود.

 

STAND FOR TWEETER

STAND FOR TWEETER

 

در ادامه کار به سراغ چسباندن چرم بر روی استند رفتیم. ابتدا سطح سمباده زده شده را با دستمال نمناک تمیز کردیم تا مشکلی برای چسباندن چرم نداشته باشیم. چرم مورداستفاده چرمی مشابه بافت قطعات پلاستیکی داشبورد 206 بود که یکنواختی زیبایی بین داشبورد و ستون‌ها ایجاد می‌کرد. هزینه چرم خریداری شده در سال 94 برای یک برش 1 در 1.5 متری حدود 20000 تومان پرداخت شد که از راسته خیابان سعدی در تهران خریداری شد. البته این مقدار نیاز نبود فقط به منظور خرابی های احتمالی مقدار اضافی تهیه شد. برای برش چرم ابتدا الگویی کاغذی از سطح کار تهیه‌شده سپس چرم با در نظر گرفتن مقداری اضافه برش بریده شد.

STAND FOR TWEETER

چسب مورداستفاده برای چسباندن چرم همان چسبی بود که کفاش‌ها استفاده می‌کنند. فقط نکته‌ای که برای استفاده از این چسب باید در نظر داشت این است که چسب بایستی 10 تا 15 دقیقه روی سطح بماند سپس چرم بر روی آن قرار بگیرد وگرنه برای چسباندن قسمت‌های فرم دار اذیت خواهیم شد. به دلیل اینکه چسباندن چرم آن‌هم نمونه مصنوعی آن بر روی سطوح منحنی پیچیده‌ای که ایجاد کردیم به‌صورت یک‌تکه بسیار مشکل بود ما از چندتکه چرم استفاده کردیم و لبه‌ها را کوک زدیم. پس از قرار دادن چرم بر روی چسب با استفاده از سشوار می‌توانیم سرعت چسبیده شدن چرم را افزایش دهیم همین‌طور چرم با استفاده از حرارت اندکی کش آمده و می‌تواند فرم پذیر تر شود. البته در هنگام کار با سشوار و چرم مصنوعی دقت شود حرارت زیاد و متمرکز سشوار بر روی چرم می تواند باعث وا رفتن چرم بشود.

STAND FOR TWEETER

STAND FOR TWEETER

STAND FOR TWEETER

 

در پایان لبه‌های اضافه را بریده و پس از آماده‌سازی اتصالات و کانکتورها, استند را روی خودرو نصب نمودیم. نتیجه کار بسیار رضایت‌بخش بود.

 

STAND FOR TWEETER

STAND FOR TWEETER

 

 

 

 

 

ارسال پیام

برای گداشتن نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید.

“اطلاعاتی موجود نمی باشد“
“اطلاعاتی موجود نمی باشد“
قوانین سایت را مطالعه و قبول دارم
عضویت در خبرنامه سایت
دریافت تبلیغات و اطلاع رسانی مرتبط با سیستم های صوتی از طریق
دریافت تبلیغات و اطلاع رسانی مرتبط با سیستم های صوتی از طریق