• ورود به حساب کاربری
  • ثبت نام
خانه >> بررسی ها >> آموزشی
کد بررسی :1026
  • 1061

شیب کات (Roll-off or Slope)

نویسنده:hamidjan
2 سال پیش
  • بررسی ها
  • نظرات کاربران
  • اطلاعات فنی قطعات این بررسی

کراس آوورها به منظور تقسیم فرکانس ها بین اسپیکرها مانند توییتر و ووفرها به کار می روند.درواقع محدوده فرکانس‌ها را محدود می‌کنند; دراین‌بین اصطلاحی به نام شیب کات فرکانس وجود دارد. حالا باهم می‌بینیم منظور از این اصطلاح چه چیزی هست.

شیب کات درواقع نحوه کاهش یا افزایش در نقطه فرکانسی تعیین‌شده را می‌گویند. فرض کنید شما یک ووفر و یک توییتر در اختیاردارید دامنه‌ای که می‌خواهید بین این دو اسپیکر تقسیم کنید بدین‌صورت است که از فرکانس 80 تا 1000 Hz را ووفر اجرا کند و از فرکانس 1000 تا 20000 Hz را تویتر اجرا کند. فرکانس 1000Hz فرکانس نقطه کراس شما می‌باشد و از طرفی دیگر نمی‌توان این سوییچ شدن بین دو اسپیکر را طوری انجام داد که گویی این دو فرکانس از هم بریده‌شده‌اند مثلاً تا فرکانس 999 Hz را ووفر اجرا کند و از فرکانس 1000 Hz را تویتر! در نقطه کراس این کاهش یا افزایش شیب بر اساس واحد دسیبل بر اکتاو (dB/oct) اندازه‌گیری و مشخص می‌شود و به آن شیب کات یا Slope یا Roll-Off گفته می‌شود. این کاهش یا افزایش از طریق قطعات موجود در کراس آوورها مانند سلف‌ها و خازن‌ها حاصل می‌شود و این قطعات بر اساس شیب کات موردنظر، مقاومت اسپیکرها و بر اساس نوع فیلتر موردنیاز (بالا گذر high pass یا پایین گذر low pass) طراحی و انتخاب می‌شوند.

به‌طورمعمول کمترین شیب مورداستفاده 6 dB/oct می‌باشد که از یک تک سلف برای عبور فرکانس‌های پایین یا یک خازن برای عبور فرکانس‌های بالا استفاده می‌کند که با اسپیکر به‌صورت سری نصب می‌شود.
شیب کات Roll-off Slope

شیب بعدی مورداستفاده 12 dB/oct می‌باشد و از یک سلف که به‌صورت سری با اسپیکر بسته می‌شود و یک خازن که به‌صورت موازی با اسپیکر بسته می‌شود (برای عبور فرکانس‌های پایین), ساخته می‌شود. جانمایی سلف و خازن برای عبور فرکانس‌های بالا به‌صورت معکوس حالت قبل می‌باشد.
شیب کات Roll-off Slope

همان‌طور که در مقاله اکتاو هم گفته شد, درواقع شیب, درجه میرایی یا تعدیل فرکانس می‌باشد. یک فیلتر فرکانس پایین گذر به میزان 6 dB/oct با نقطه شروع 100 Hz قادر خواهد بود فرکانس 200 Hz را با 6 دسیبل, فرکانس Hz 400 را با 12 دسیبل, فرکانس  Hz 800 را با 18 دسیبل و ... کات و میرا کند. این تغییرات را در نمودار زیر می‌توانید ملاحظه کنید.
شیب کات Roll-off Slope

کدام بهتر است; میزان شیب کات بالاتر یا شیب کات پایین‌تر؟

هر دو آن‌ها مزایا و معایبی دارند. مقدار شیب پایین مثلاً شیب 6 dB/oct به شما اجازه هم‌پوشانی بیشتری میان اسپیکرها می‌دهد و گذر نرم‌تری را در مسیر گذر و انتقال از نقطه فرکانس کراس شده شاهد خواهید بود و هرگونه تغییرات آهنگ صدا را مابین اسپیکرها خواهید شنید. (مثلاً مابین تویتر و میدرنج) اما این شیب کات پایین، اسپیکرها را به‌مانند شیب کات‌های بالاتر حفظ نمی‌کند و ممکن است اعمال وات‌های بالا به اسپیکر و علی‌الخصوص تویترها باعث آسیب‌های جدی به آن شود.

شیب‌های کات بالاتر درست است که اسپیکرها را بهتر محافظت می‌کنند ولی اگر کراس آوور به‌درستی و بهینه طراحی نشده باشد, ممکن است قادر نباشید به‌وضوح تغییرات آهنگ صدا را در نقاط نزدیک به نقطه کراس شده را تمیز دهید. اگر پکیج اسپیکر شما توسط یک شرکت معتبر طراحی‌شده باشد, شما واقعاً نیاز ندارید نگران این پیچیدگی‌ها باشید. کافیست فقط بدانید، وقتی‌که شما می‌خواهید فرکانس‌های ورودی به سابووفر خود را کراس و فیلتر کنید، شیب‌های کات 18 dB/oct و بالاتر برای جلوگیری از موقعیت‌یابی سابووفر (اینکه محل قرارگیری سابووفر در خودرو مشخص نشود) مؤثر می‌باشد.

کراس آوورهای پسیو (آن‌هایی که همراه اسپیکر عرضه می‌شوند) مقداری از وات سیستم را مصرف می‌کنند و می‌توانند مشکلاتی در فاز قطعات ایجاد کنند و طراحی کراس آوور را پیچیده کنند.


passive crossover کراس اوور پسیو

کراس آوورهای اکتیو (آن‌هایی که توسط پردازشگرها کنترل می‌شوند) بهتر هستند زیرا به‌راحتی قابل تنظیم می‌باشند و باعث مشکلات فازی نمی‌شوند و وات دزدی هم نمی‌کنند!
active crossover کراس اوور اکتیو

فرکانس‌های معمول برای اسپیکرها:

فرکانس ساب:               20-80 Hz

فرکانس میدبیس:       80-200 Hz

فرکانس میدرنج:    200-2000 Hz

فرکانس بالا:      2000-20000 Hz

 

  

ارسال پیام

برای گداشتن نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید.

  • hamidrezajebelli1351
  • 2 سال پیش

سلام حمید جان. تبریک عرض میکنم بابت راه اندازی سایت بسیار خوب و اموزنده ات که با زبانی شیوا مطالب و بیان کردی. احسنت. من یه سوال دارم ازت.ببین تو یه ست کامپوننت های اند مثل آیرو اسپیس 165.2 پسیو و پخشی مثل پی 99 بهترین شیب کات چنده؟و ایا با توجه به اینکه ما کراس اوور سر راه درایورها داریم میتونیم از روی پخش کاملا فلت کنیم و هیچ کراس hpf ی رو فعال نکنیم؟ کلا میخوام تو این زمینه که یعنی هم کراس اوور پخش و هم کراس پسیو کامپوننت توضیح بدی. ممنونم

پاسخ
  • مدیر سایت
  • در پاسخ بهhamidrezajebelli1351
  • 2 سال پیش

با سلام و تشکر از شما در مورد استفاده از همزمان از دو فیلتر یکی پخش و یکی کراس پسیو ، پیشنهاد می کنم وقتی از کراس پسیو استفاده می کنید تنظیمات پخش روی حالت فلت یا فول یا through باشد. چون تمام این تمهیدات بر روی کراس پسیو برای جلوگیری از آسیب دیدگی قطعات و پخش کلیه فرکانس ها ی مربوطه لحاظ شده است. استفاده همزمان از دو فیلتر با توجه به کیفیت قطعات به کار رفته در بخش فیلتر ، می تواند صدا را مخدوش کند . پس توصیه نمی شود.

پاسخ
  • مدیر سایت
  • در پاسخ بهمدیر سایت
  • 2 سال پیش

تعیین بهترین شیب کات بسیار مشکل است و برای هر قطعه ای متفاوت است . در کارخانه تولید اسپیکر پس از طراحی تئوریک و عملی کراس اوور ، وقتی دارند کراس اوور را جمع بندی می کنند با استفاده از میکروفن اندازه گیری نمودار پاسخ اسپیکر را مشاهده می کنند و کراس را با شرایط ایده آل شنیداری بهینه می کنند. پس بهتر است مصرف کننده فقط به دفترچه یا سایت سازننده مراجعه نماید. بزودی مقالات مفصلتری در این رابطه قرار خواهم داد.

پاسخ
  • hamidrezajebelli1351
  • در پاسخ بهمدیر سایت
  • 2 سال پیش

سلام.خیلی ممنونم

پاسخ
  • hamidrezajebelli1351
  • در پاسخ بهمدیر سایت
  • 2 سال پیش

ممنونم اما با مکاتبه ای که با تکنیکال گلیدن داشتم به من توصیه کردن که از hpf و فرکانسهای کات 40/63/80 هرتز با شیب 12یا 24 میتونم استفاده کنم.البته بیشتر نظرشون روی 63 و یا 80 هرتز بود.در این مورد نظرتون چیه؟

پاسخ
  • مدیر سایت
  • در پاسخ بهhamidrezajebelli1351
  • 2 سال پیش

استفاده از کراس اوور اکتیو بهتر و دقیقتر از کراس پسیو هست. ولی اینکه این دوتا باهم همزمان بیان استفاده بشوند جالب نیست مگر اینکه از کراس پسیو مطمن نباشید و کراس اکتیو را به عنوان ضریب اطمینان استفاده کنین یعنی وقتی یک کراس داره فرکانس رو کات میکنه اون یکی کراس چیکار میکنه؟ کات روی فرکانس 63 هرتز با شیب کات 12 یعنی در فرکانس 31.5 هرتز 12 دسیبل صدا کمتر از صدای 63 هرتزی باشه.

پاسخ
  • hamidrezajebelli1351
  • در پاسخ بهمدیر سایت
  • 2 سال پیش

سلام ممنونم از توضیحاتت. اما وقتی کراس اوور رو از روی پخش خاموش یا به قول معروف pass میکنم تو برخی موزیکها که بیس پرتری دارن رو ولومهای بالا ووفر بهش فشار میاد وحالت دیستورشن براش بوجود میاد.البته گین کاملا تنظیمه و تا ولوم 62 (آخرین ولوم پی 99 بدون مشکل و دیستورت موزیک پخش میشه.به نظرت کراس خود کامپوننت که به قول کمپانی های اند هست و 350 یورو قیمتشه ضعف داره؟ به طور کلی من هر کامپوننت پسیوی رو که تست کردم مثل فوکال دی ال اس و....اگر از روی آمپ یا پخش از HPF استفاده نشه این مشکل پیش رو دارن

پاسخ
  • مدیر سایت
  • در پاسخ بهhamidrezajebelli1351
  • 2 سال پیش

دیسورشن در ولووم بالا به این علت است که وقتی موزیک اجرا می شود شما دارید فرکانس های مختلفی رو از ووفر به طور همزمان می گیرید. و ووفر نمی تواند فرکانس های 60 هرتز رو با فرکانس های 500 هرتز رو با یک کیفیت اجرا کند برای همین دچار دیسورشن میشود. در ثانی وقتی با ولووم بالای پخش موزیک گوش میدید خود آخرین حد وولوم پخش دارای دیسوشن هست و پیشنهاد میشه بالای 80% از وولوم پخش نروید.

پاسخ
ارسال پیام
“اطلاعاتی موجود نمی باشد“
قوانین سایت را مطالعه و قبول دارم
عضویت در خبرنامه سایت
دریافت تبلیغات و اطلاع رسانی مرتبط با سیستم های صوتی از طریق
دریافت تبلیغات و اطلاع رسانی مرتبط با سیستم های صوتی از طریق